Goedkopere tickets moeten pendelaars auto doen thuislaten: “Neem ook onze stations op in Brusselse zone openbaar vervoer”

Op 24 maart 2018
stations Sint-Genesius-Rode

De gemeente Sint-Genesius-Rode vraagt dat haar twee treinstations opgenomen worden in de Brusselse zone voor openbaar vervoer. De lagere kostprijs voor vervoersbewijzen moet pendelaars ertoe aanzetten hun wagen meer aan de kant te laten.

Wie vanuit een van de randgemeenten dagelijks voor het werk naar Brussel spoort, moet flink in de buidel tasten. En om op de juiste bestemming te geraken, is vaak nog een rit met de tram, metro of bus een vereiste. Inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben het gemakkelijker. Zij kunnen zich met een MTB-abonnement of een JUMP-ticket binnen Brussel volop verplaatsen met de trein, bus, tram en metro.

Motie goedgekeurd

Onder meer randgemeente Sint-Genesius-Rode zou graag ook tot die MTB/JUMP-zone behoren. De voltallige gemeenteraad heeft daarover een motie goedgekeurd, die zal worden overgemaakt aan de Vlaamse en federale regering.

“Een Rodenaar die zich met het openbaar vervoer naar Brussel wil verplaatsen, moet eerst een treinticket van 3,3 euro betalen. Wie nadien nog de tram of bus moet nemen, moet nog eens 2,1 euro neertellen”, zegt schepen van Mobiliteit, Philippe De Vleeschouwer (IC-GB).

Aanmoediging

“Als we deel zouden uitmaken van die MTB/JUMP-zone, zouden onze inwoners iedere keer meer dan 3 euro minder betalen. Dat zou een fameuze aanmoediging zijn voor de mensen om de auto thuis te laten.”

In de motie staat nog te lezen dat een uniform tarief noodzakelijk is om de uitstoot van CO2-gassen naar omlaag te krijgen en de files op invalswegen zoals de Waterloosesteenweg (N5) een hoofd te kunnen bieden. Daar heeft oppositiepartij Respect wel haar bedenkingen bij.

“Wij zijn niet tegen het idee om goedkoper naar Brussel te pendelen. Daarom keuren we de motie goed”, zegt raadslid Ludo De Becker (Respect).

Meer verkeersdrukte

“Maar deze maatregel zal niet leiden tot minder CO2-uitstoot en minder files. Want mensen van net buiten de zone, zullen zich dan met hun wagen naar onze stations begeven. Meer CO2 en meer verkeersdrukte op ons wegennet dus. En de parkings en parkeerplaatsen aan onze stations, staan nu al overvol.”

Momenteel zijn al verschillende haltes van De Lijn, MIVB en TEC buiten het Brusselse Gewest in de MTB/JUMP-zone opgenomen, waaronder haltes in Linkebeek, Lot, Ruisbroek en Sint-Pieters-Leeuw. NMBS-stations staan voorlopig nog niet in de lijst. In het Brussels parlement heeft het overgrote deel van de partijen zich al uitgesproken voor de uitbreiding met 16 stations die nu net buiten de zone vallen, al is het aan de Brusselse mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) om daar werk van te maken en de goedkeuring van het Vlaams Gewest te verkrijgen.

bron: Het Nieuwsblad - teskt Jelle Schepers