U bent hier
Gewest handhaaft voorstel heraanleg N5
Sint-Genesius-Rode Het Vlaams Gewest heeft ingrijpende
plannen voor de Waterloosesteenweg (N5) in Sint-Genesius-Rode,
de viervaksbaan die Waterloo met Ukkel verbindt. Enig probleem was dat tot nu
toe het gemeentebestuur van Rode de voorstellen niet zag zitten. Begin volgend
jaar komt er een nieuw overleg.
'Begin volgend jaar gaan we rond de tafel zitten met vertegenwoordigers van
de drie gewesten, en de nieuw verkozen besturen van de drie gemeenten', zegt
Anton De Coster van Wegen en Verkeer (Vlaams Gewest). 'Met onze voorstellen
waren Ukkel, Waterloo en de gewesten akkoord. Alleen de gemeente
Sint-Genesius-Rode kon zich er niet in vinden, hoewel haar
eigen politiezone wel een positief advies had gegeven. Met het nieuwe overleg
willen we tot een consensus komen.'
Vrijliggende fietspaden
Het Vlaams Gewest blijft evenwel bij zijn eerste voorstel. 'Tussen de grens
met Waterloo en de Zoniënwoudlaan wordt het aantal baanvakken teruggebracht van
vier naar twee. Eén in elke richting dus, met ruimte in het midden voor stroken
voor vlotte en veilige afslagbewegingen. In dat gedeelte komen er ook
vrijliggende fietspaden', zegt De Coster.
'In het stuk tussen de Zoniënwoudlaan en Ukkel willen we tot drie rijstroken
voor autoverkeer komen, met een zogeheten Tidal Flow. Tijdens de ochtendspits
zijn er twee daarvan in de richting van Brussel, en tijdens de avondspits twee
in de richting van Wallonië. Er komt ook nog een busbaan. Uit tellingen van
vervoersmaatschappijen de Lijn en TEC blijkt dat dat nodig is. Verder is er aan
de kant van Sint-Genesius-Rode nog een dubbel fietspad
voorzien. Het hele voorstel is uitgewerkt op basis van een grondige studie van
de verkeersstromen, en zal zorgen voor vlotter en veiliger verkeer.'
Hoewel het Gewest het laatste woord heeft, wil het toch een overeenkomst
bereiken. Het is zeer de vraag of dat zal lukken. Zo is 'het behoud van de vier
rijstroken op de Waterloosesteenweg' een van de programmapunten van huidig én
toekomstig schepen Sophie Wilmès. De groepering 1640, waartoe zowel de huidige
als de toekomstige burgemeester deel van uitmaakt, verzet er zich ook tegen.
'Een grondigere analyse van het project heeft een belemmering van het verkeer
aan het licht gebracht en een toename van de onveiligheid. De inrichting van
afwisselend verkeer zou een gevaar betekenen voor alle weggebruikers.'
Opvallend genoeg klinkt het ook dat de Rode niet alleen zou staan in zijn
verzet. 'De burgemeester van de drie burgemeesters hebben zich gemobiliseerd om
zich te verzetten tegen dit project.'
'De drie burgemeesters hebben kunnen bereiken dat het project geweigerd werd
en terug op tafel wordt gebracht.'