Voortbestaan kerstmarkt al na één jaar op de helling

Op 27 juni 2014

Het nieuwe gemeentebestuur van Rode stelde zich als doen om meer activiteiten te organiseren, onder meer om zo de taalgemeenschappen dichter bij elkaar te brengen. Een van de initiatieven was de heropstart van de kerstmarkt, waarvan de eerste editie afgelopen winter in het historische dorpscentrum veel volk lokte.

Voor de tweede editie lijkt er kink in de kabel te komen nu er onenigheid bestaat voer de locatie. De fFranstalige meerderheid is van mening dat er een beurtrol moet zijn en de kerstmarkt komende winter in de -eerder Franstalige- wijk Middenhut moet doorgaan. De Nederlandstalige oppositie, vertegenwoordigd in de werkgroep van de kerstmarkt, vindt het historische centrum als vaste locatie organisatorisch veel beter.

"De burgemeester heeft de locatie van de kerstmarkt tot onze grote verbazing in vraag gesteld", zegt Ludo De Becker namens de fractie van oppositiepartij RESPECT. "Alleen door dezeflde locatie te behouden, kan je een traditie opbouwen om zo de verschillende gemeenschappen dichter bij elkaar te brengen". De oppositie benadrukt dat ze zeker niet tegen activiteiten is in de wijk Middenhut. "We willen meewerken aan nieuwe initiatieven in en rond de wijk Middenhut".

Om vaart in het dossier te krijgen, bracht de oppositie de kwestie op de gemeenteraad.

"Voor een eerste editie was de kerstmarkt inderdaad een succes", zegt burgemeester Pierre Rolin (cdH). "Het college is er voorstander van om af te wisselen van locatie. Omdat samenleving belangrijk is, zal de kwestie op korte termijn behandeld worden op het schepencollege".

Hamvraag is of het gemeentebestuur de twee andere organisatoren, de Boesdaalhoeve en de Culturele Raad die zich beide inzetten voor het behoud van Nederlandstalige karakter van de gemeente, zal kunnen overtuigen.