Speelpleinwerking tijdens schoolvakanties

Op 29 juni 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Jeugd & Onderwijs, Jeugd Cultuur & Vrije tijd, Jeugd en Kinderopvang, Jeugd en onderwijs, Jeugd en sport
Speelpleinwerking tijdens de schoolvakanties

Op de gemeenteraad van 15 maart 2016 stelde gemeenteraadslid Bruno Stoffels een vraag over de organisatie van speelpleinwerking voor Nederlandstalige en Franstalige kinderen in onze gemeente. Op deze gemeenteraad kregen we als antwoord dat dit volledig in handen was van "vzw Phanta Rei". Dit voor zowel de Nederlandstalige kampen als voor de Franstalige.

Nu blijkt plots dat het gemeentebestuur een nieuwe vzw ("abc developpement asbl") gevestigd te Eigenbrakel aangeduid heeft voor de Franstalige speelpleinwerking.

Die vzw is pas opgericht in september 2015. In hun document over de werking van de vzw lezen we dat zij een eerste” vakantiecentrum” hebben opgericht in ‘Ecole Notre Damme’ te Sint-Genesius-Rode.

Via  hun web-site die te lezen is op hun flyer (de flyer die afgebeeld staat op de website van Sint-Genesius-Rode) kan men inschrijven voor de vakantiestages van deze vzw.

Als we echter op de website kijken vinden we niets terug over de samenwerking met de gemeente Sint-Genesius-Rode.

• De locatie van de vakantiestages vinden niet meer plaats op eigendom van de gemeente.
  • Op hun website wordt geen info gegeven dat inwoners van gemeente Rode een tussenkomst kunnen  genieten van 8.50 euro per dag.
  • Geen contactgegevens naar jeugddienst Rode.
  • Geen link zoals bij Phanta Rei dat men kan inschrijven via www.sintgenesiusrode-spelen.be.
  • Op hun web-site staat geen enkele vermelding dat de stages in samenwerking verlopen met de gemeente Sint-Genesius Rode.
  • Zal deze vzw ook stages aanbieden tijdens andere schoolvakanties?
  • De info die vzw ‘abc developpement’ geeft is alleen Franstalig. Er is geen link met Nederlandstalige info.

Tijd dus voor Bruno Stoffels, die dit dossier reeds lange tijd volgt, om hierover de meerderheid opnieuw te ondervragen tijdens de afgelopen gemeenteraad.

Bruno somde alle bovenstaande punten op en vroeg dat het gemeentebestuur er op aandringt bij deze organisatie dat deze opmerkingen verwerkt worden. Zoniet kan er, volgens de oppositie, geen samenwerking zijn tussen deze vzw en de gemeente Sint-Genesius-Rode.

De bevoegde schepen van jeugd, dhr. Delacroix, ging contact opnemen met deze vzw en vond alle aangehaalde punten terrecht. Hij zal er op aandringen bij de organisatie deze kortdaags te verwerken in hun communicaties en website.

Deze organisatie zal ook gebruik maken van de gemeentelijke school Vredelaan.

In september volgt een grote evaluatie zodat deze kan besproken worden in de werkgroep "Jeugd en Sport".