Rode wapent zich tegen overstromingen

Op 24 december 2011

schepen van Financiën Sophie Wilmès Er komen wachtbekkens in het centrum en in de wijken aan de Priorijlaan en de IJsvogellaan

De gemeente Sint- Genesius-Rode trekt een miljoen euro uit voor de strijd tegen wateroverlast. Er wordt vooral ingezet op de bouw van wachtbekkens.

Op de laatste gemeenteraad maakte het gemeentebestuur officieel zijn plannen bekend rond de aanpak van de wateroverlast. Eind augustus van dit jaar werd de gemeente zwaar getroffen door overstromingen, onder meer in de omgeving van het dorpscentrum en de IJsvogellaan. 'In de begroting van volgend jaar schenken we veel aandacht aan waterbeheersing', zei schepen van Financiën, Sophie Wilmès (MR, IC-GB). 'Het bedrag voor het ruimen van riolen en wachtbekkens is opgetrokken van 25.000 naar 125.000euro. Daarnaast zetten we nog 100.000euro aan de kant voor het buitengewoon onderhoud van de wachtbekkens en waterlopen.'

Er komen ook structurele ingrepen, die een miljoen euro moeten kosten. 'Een studiebureau heeft een strategisch plan opgemaakt, om de waterproblematiek efficiënt en op lange termijn aan te pakken. We denken aan een gesloten wachtbekken tussen de Fonteinstraat en de Zonienwoudlaan. Dat zou positief zijn voor het centrum. De kostprijs daarvan wordt geraamd op 390.000 euro. Momenteel wordt nog een andere grond als alternatief onderzocht', aldus Wilmès.

'Voor de Ijsvogellaan moet er ook een oplossing komen. Daar is het de bedoeling om vlakbij de spoorlijn een wachtbekken te voorzien. De onderhandelingen voor dat project zijn volop bezig.

Ook voor de wijk Priorijlaan (vlak aan de grens met Eigenbrakel, nvdr.) zijn er ingerepen voorzien. De realisatie daar van een wachtbekken met een koppeling aan het huidige rioleringsnet, zal zeker een nuttige impact hebben. Hier werken we samen met de provincie, dat het project voor een groot deel zal financieren met subsidies.'

In de zomer van volgend jaar start Aquafin ook met ingrepen in de wijk Gustaaflaan, de gracht aan de Krechtenbroeklaan, een deel van de Bevrijdingslaan, de Marosdelle en de Boomkwijkerijlaan. De huidige buffering in de Zoomlaan en Windmolen zal ook aangepast worden.

De gemeente kijkt ook al verder vooruit. 'Het project Novarode voorziet in de aanleg van drie open bufferbekkens. De realisatie is wel pas over een à twee jaar', zegt Wilmès. 'Volgens het studiebureau zijn ook de vijvers belangrijk. Daarom gaan we contact opnemen met de eigenaars.'