Rode overweegt meer zones 30 en 50

Op 4 mei 2013

Het mobiliteitsplan van Sint-Genesius-Rode werd eind 2005 goedgekeurd. Het bijgestuurde plan werd voorgesteld op de gemeenteraad. Oppositiepartij Respect betreurt dat er al die jaren nog niets concreet is gebeurd en onthield zich. 'In het oorspronkelijke mobiliteitsplan werd vastgesteld dat er op de N5 en de Zoniënwoudlaan veel verkeer is, maatregelen werden niet genomen. Ook wou men het woon-werkverkeer met de auto en het autoverkeer in de schoolomgeving terugdringen, en daar werden percentages op geplakt. Ook daar is niets van is huis gekomen', zegt oppositieraadslid Raf Stoffels.

Stationsomgeving

'Ook zou er een mobiliteitscel komen, die elk jaar een voortgangsrapport zou maken. De herinrichting van de dorpskern en het aanpakken van de stationsomgeving stond destijds al in het plan en nu opnieuw. Het idee om eenrichtingsverkeer in te voeren in verschillende straten zodat er ruimte zou vrijkomen voor fietspaden, werd toen ook gelanceerd. Fietspaden zijn er amper bijgekomen. We zijn ontgoocheld dat er na jaren van studies eigenlijk nog niets concreet is. We willen dat er eindelijk iets uit de bus komt.'

Mobiliteitschepen Philippe De Vleeschouwer kondigt aan dat er op maandag 13 mei een hoorzitting voor de bevolking zal gehouden worden. Op de gemeenteraad lichtte hij al een tipje van de sluier op. 'We zetten volop in op openbaar, met onze twee stations op de spoorlijn 124 als ruggengraat. In het kader van het GEN worden die uitgebouwd. Aan het station in Rode komt er een ondergrondse parking, waardoor een ruimte vrijkomt om het trein- en busverkeer beter op elkaar af te stemmen. Het busnetwerk wordt ook uitgebreid. Verder moeten we met Beersel tot een oplossing komen na het verdwijnen van de busstopplaats aan het Winderickxplein in Alsemberg', zegt De Vleeschouwer. 'De leefbaarheid in de woongebieden is ook belangrijk. Er komen meer zones 30 en 50. Onder meer de stationsomgeving wordt zo'n zone 30. Parkeerplaatsen komen er niet meer bij in de gemeente, al is een herschikking wel mogelijk. Er komt ook verder onderzoek naar de Terheydestraat en de Lindestraat, waar de beperkte breedte van de rijbaan en de geparkeerde wagens voor problemen zorgen. Verder willen we comfortabelere fietspaden langs de N5 en de Hallesesteenweg.' (ssj)