N-VA RODE SCHENKT ZITPENNINGEN OVERBODIGE GEMEENTERAAD AAN DE VLAAMSE STRIJD

Op 19 juli 2017, over deze onderwerpen: Acties, Algemeen Beleid, beleid gemeente, Gemeenteraad, Vlaams karakter, Vlaamse Verankering
N-VA Sint-Genesius-Rode - Actie gele zonnebril - Overbodige gemeenteraad in zomervakantie

Op dinsdag 18 juli 2017 riep burgemeester Rolin een extra gemeenteraad bij elkaar. Oorzaak was het ontbreken van een consensus in verband met een beroepsprocedure bij de Raad van State rond de vernietiging van de taalregistratie en de bevestiging van de omzendbrieven Peeters en Martens door N-VA minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans.

N-VA Sint-Genesius-Rode is niet te spreken over de samenroeping van de gemeenteraad voor één punt. Een punt dat eerder olie op het vuur gooit dan dat het gemeenschappen samenbrengt.
Burgemeester Pierre Rolin houdt nochtans hardnekkig vol dat hij de voorbije jaren goed bezig is geweest en nog steeds goed bezig is. Dat hij een burgemeester wil zijn voor alle inwoners en zeker voor de 70% Franstalige inwoners.
N-VA Rode huivert van deze instelling.

Maar burgemeester Rolin ging nog een stapje verder. Volgens de burgemeester is het uitvoeren van de faciliteiten, zoals de omzendbrieven Peeters en Martens het voorschrijven, duurder dan de taalregistratie die om de vier jaar moet hernieuwd (en geregistreerd) worden inclusief het gebruik van deze taalcode om communicaties meteen in het Frans te versturen.
Voor N-VA is het duidelijk. “Als de burgemeester zo graag wil bezuinigen is dit eerder een argument om de faciliteiten volledig af te schaffen in plaats van er een eigen interpretatie aan te geven”, aldus N-VA voorzitster Marijke Cortvriendt.

De gemeenteraadsleden van N-VA Rode zette bij aanvang van de extra, en in hun ogen overbodige, (zomerse) gemeenteraad bij wijze van stil protest en ludieke actie een geel zonnebrilletje op. Amper 16 minuten later mocht het zonnebrilletje weer uit… De gemeenteraad was dan alweer “gesloten”.
Deze overbodige gemeenteraad getuigt van de onwil van dit bestuur om zich te houden aan de decreten en omzendbrieven van Vlaanderen. Van het niet correct omgaan met gemeenschapsgeld door onnodige en dure procedures aan te spannen. En van de onwil zich te integreren in Vlaanderen.” laat een duidelijk geagiteerde Marijke Cortvriendt nog optekenen.

Omdat het duidelijk is dat er nog veel werk is schenken de vier gemeenteraadsleden van N-VA die verkozen werden op de lokale lijst Respect (Bruno Stoffels, Ludo De Becker, Jonatan Voets en Marijke Cortvriendt) hun integrale zitpenning aan verenigingen die zich inzetten voor de Vlaamse entiteit in de Vlaamse Rand rond Brussel en de vorming van de Vlaamse Staat.

Op de foto v.l.n.r.: Jonatan Voets, Ludo De Becker, Bruno Stoffels en Marijke Cortvriendt

N-VA Sint-Genesius-Rode