N-VA Sint-Genesius-Rode

Helft oppositie is N-VA na overstap Bruno Stoffels

Op 27 juni 2013

Bruno Stoffels stapt over naar N-VA

Gemeenteraadslid Bruno Stoffels uit Sint-Genesius-Rode heeft de overstap gemaakt naar N-VA. Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen was hij opgekomen als onafhankelijke kandidaat op de Vlaamse eenheidslijst Respects, een verzameling van kandidaten van CD&V, N-VA, SP.A en Open VLD. Vanop een 17 plaats op 25 plaatsen behaalde hij het derde meeste aantal stemmen. Met zijn 897 stemmen moest hij enkel lokale boegbeelden Anne Sobrie en Geertrui Windels-Van Rompuy laten voorgaan.

De 48-jarige Stoffels is al lange tijd actief in de lokale politiek. In 2006 werd hij voor de eerste keer verkozen als CD&V-gemeenteraadslid. Zijn 555 stemmen vanop plaats 10 stonden toen ook gelijk aan het op twee na hoogste stemmenaantal, toen na Anne Sobrie en Veerle Wauters. Maar de verhouding met CD&V was niet meer optimaal, en in mei van vorig jaar verliet hij CD&V om als onafhankelijke op te komen.

Bij N-VA zijn ze maar wat blij met de komst van Stoffels. ‘De keuze van Bruno is niet geheel onverwacht. Al lange tijd heeft hij veel sympathie voor het gedachtengoed van N-VA’, zegt lokaal N-VA-voorzitter Jonatan Voets. ‘We hebben lange gesprekken gevoerd en de uiteindelijke keuze overgelaten aan ons voltallige bestuur. Met Bruno in onze rangen hebben we meteen heel wat ervaring bij, wat onze werking binnen de gemeenteraad zeker ten goede zal komen.’

Door de overstap van Stoffels staat N-VA zeer sterk in de oppositie in Rode. Ze bekleden nu 4 van de 8 zitjes. De andere 4 zetels worden ingenomen door CD&V‘ers.