Een nieuwe wind bij bestuur van Rode

Op 6 maart 2013

Sint-Genesius-Rode Er lijkt wat te bewegen in Sint-Genesius-Rode. Na de verkiezingen bleven de verhoudingen wel gelijk maar het schepencollege, dat opnieuw uit 5 Franstaligen en 1 Nederlandstalige bestaat, telt wel 3 nieuwe gezichten. Geertrui Windels-Van Rompuy nam de plaats in van Anne Sobrie aan Nederlandstalige kant. Burgemeester Myriam Rolin (CDH) zette een stap opzij voor haar broer Pierre (CDH), en haar zoon Miguel Delacroix (CDH) was de vervanger van FDF'er Georges Clerfayt.

Welgeteld na twee maanden wordt er al gesproken van een nieuwe dynamiek. Opvallend: die uitspraak komt niet van de Franstalige meerderheid, maar wel van Vlaamse schepen Geertrui Windels. 'Er waait echt een nieuwe wind', stelt Windels. 'Aan het begin van de legislatuur werd al gesproken over een vernieuwde dynamiek, maar die woorden zijn nu al omgezet in daden.'

Het imago van een slaapgemeente, daar wordt aan gewerkt. 'De voorlaatste zondag van deze maand is er in en rond de sporthal Wauterbos een paaseierenraap, met heel wat randanimatie. De idee kwam van de jongste schepen Miguel Delacroix. De gemeente heeft vrijwilligers opgetrommeld en sponsors gezocht, en ook Wauterbos doet mee', zegt Windels. 'Nog deze maand komt van 18 tot 24 maart het circus weer naar de gemeente, nadat het jaren weg is geweest, en dit opnieuw op het Lindeplein. Na enkele jaren passeert ook de Brabantse Pijl op 10 april weer door de gemeente, en de gemeente wil de enkele jaren geleden afgeschafte kerstmarkt weer heropstarten.'

Het nieuwe gemeentebestuur lijkt ook in te zetten op goede contacten met andere instanties. 'Er zijn al gesprekken geweest met de Boesdaalhoeve en Sportoverleg, en op eigen initiatief is contact opgenomen met de Vlaamse Landmaatschappij. Ik heb ook gevraagd om volwaardig lid te worden van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei, een instantie dat de fauna en flora wil beschermen.'

'De meerderheid wilde vroeger van geen commissies weten, nu wel', zegt Windels. 'Zo komt er onder meer een commissie Milieu.'