De Vlier heeft eindelijk vergunning voor winkels

Op 21 december 2011

De Brugse firma De Vlier heeft al jaren plannen om op de vroegere Volvosite in de Halsesteenweg in Sint-Genesius-Rode een klein winkelcomplex neer te poten. Sinds 2004 diende De Vlier al verschillende aanvragen in voor twee gebouwen met in totaal vier winkels.

Vooral de provincie lag dwars. Ze had vragen over het risico op wateroverlast, maar vooral over de verkeersveiligheid. De in- en uitrit was immers voorzien aan de kant van de Halsesteenweg. Het verkeer dat richting Rode gaat, moet de steenweg kruisen, wat voor onveilige toestanden zou zorgen.

Begin dit jaar diende De Vlier opnieuw een aanvraag in. Opnieuw ging het om twee handelspanden, maar deze keer werden er maar drie winkels voorzien. Ook de verkeersafwikkeling werd herbekeken.

Deze keer had De Vlier meer succes. De provincie keurde de bouwaanvraag goed. Ook de beroepstermijn, is verstreken. 'De provincie heeft inderdaad groen licht gegeven', zegt de Vlaamse schepen Anne Sobrie. 'De gemeente zelf was jarenlang tegen. Maar toen we merkten dat de provincie geneigd was om het goed te keuren, zijn we de besprekingen begonnen. Het leek ons beter om voorwaarden te kunnen stellen dan het project uit handen te geven. Vooral het verkeer was een heikel punt. Het zal sowieso een stuk drukker worden. Samen met de uitbreiding van de Lidl wordt het een echte winkelboulevard. Maar we konden het niet langer tegenhouden. Er moest ook iets gebeuren.'

Jarenlang twistpunt was de te smalle in- en uitgang, maar daar is een oplossing op gevonden. 'Aldi heeft verregaande plannen om zijn winkel in het centrum de sluiten, en een winkel te bouwen op een terrein vlak naast de Vlier. Beide firma's zouden samen dan een in- en uitrit aanleggen, die breed genoeg is', zegt Sobrie. 'Aldi heeft al een eerste aanvraag ingediend. Momenteel lopen de besprekingen nog, maar de gemeente is voorstander van de plannen.'

De zaakvoerder van De Vlier zegt binnenkort zijn project te willen voorstellen. De buurtbewoners zijn alvast niet tegen.

'De site is nu al zeker vijftien jaar ongebruikt', zegt René Depauw. 'Af en toe worden er vandalenstreken uitgehaald. Van mij mogen die winkels er zeker komen. Al vraag ik wel een muur die mijn terrein afscheidt van de inrit, en ik stel me wel vragen bij de verkeersveiligheid. Want al die wagens moeten een fiets- en voetpad over.'